کتوژنیک

رژیم کتوژنیک (یا رژیم کتو) یک رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که این نوع رژیم غذایی می‌تواند به کاهش وزن و بهبود سلامتی شما کمک کند اما در عین حال این رژیم غذایی می‌تواند برای برخی‌ها آسیب‌هایی هم داشته باشد.

به گزارش ایران پژواک، رژیم‌های کتوژنیک از بدن ما در برابر دیابت، سرطان، صرع و بیماری آلزایمر فوایدی محافظت می‌کنند. در این مطلب به بررسی رژیم کتو می‌پردازیم.

اصول کتو

رژیم کتوژنیک بسیار کم‌کربوهیدرات و پرچرب است و شباهت‌های زیادی با رژیم‌های اتکینز و کم‌کربوهیدرات دارد. این رژیم شامل کاهش شدید مصرف کربوهیدرات و جایگزین کردن آن با چربی است. این کاهش کربوهیدرات بدن شما را در یک وضعیت متابولیک به نام کتوز قرار می‎دهد. کتوز حالتی است است که در آن بدن به جای کربوهیدرات، از چربی برای تأمین انرژی استفاده می‌کند. هنگامی که بدن وارد وضعیت کتوز می‌شود، چربی را با شدت بیشتری می‌سوزاند تا بتواند انرژی مورد نیاز بدن را تأمین کند.

علاوه بر این، رژیم‌های کتوژنیک باعث کاهش میزان قند خون و سطح انسولین می‌شوند.

رژیم‌های کتوژنیک به کاهش وزن کمک می‌کنند

رژیم کتوژنیک روشی اثربخش برای کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هاست. تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم کتوژنیک به اندازه رژیم کم‌چربی در کاهش وزن مؤثر است. علاوه بر این، رژیم کتو به قدری سیر کننده است که می‌توانید بدون شمارش کالری یا کنترل و مدیریت میزان غذای مصرفی، وزن کم کنید. این رژیم به کاهش فشار خون دیاستولیک و سطوح تری گلیسیرید کمک می‌کند.

مطالعات روی ۳۴ فرد مسن نشان داد کسانی که به مدت ۸ هفته از رژیم کتوژنیک پیروی می‌کردند، تقریباً پنج برابر بیشتر نسبت به افرادی که از رژیم غذایی کم‌چرب پیروی می‌کردند، چربی از دست دادند.

انواع  رژیم‌های کتوژنیک

چندین نسخه از رژیم کتوژنیک وجود دارد، از جمله:

رژیم کتوژنیک استاندارد (SKD): این یک رژیم غذایی بسیار کم‌کربوهیدرات، یا پروتئین متوسط ​​و چربی بالا است. به طور معمول حاوی ۷۰٪ چربی، ۲۰٪ پروتئین و تنها ۱۰٪ کربوهیدرات است.

رژیم کتوژنیک دوره‌ای (CKD): این نوع رژیم به صورت دوره‌ای است. مثلاً در طی یک دوره‌ی پنج روزه، مصرف کربوهیدرات را کم می‌کنید و سپس به مدت دو روز مصرف آن را افزایش می‌دهید.

رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD): این رژیم این امکان را به شما می‌دهد قبل و بعد از تمرینات ورزشی، کربوهیدرات مصرف کنید.

رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم مشابه رژیم کتوژنیک استاندارد است، اما حاوی پروتئین بیشتری است. این رژیم متشکل از ۶۰٪ چربی، ۳۵٪ پروتئین و ۵٪ کربوهیدرات است.

رژیم‌های کتوژنیک استاندارد و با پروتئین بالا به طور گسترده‌تری مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. رژیم‌های کتوژنیک دوره‌ای یا هدفمند انواع پیشرفته‌تری از رژیم کتو هستند و عمدتاً توسط بدنسازان یا ورزشکاران استفاده می‌شوند.

اما اگر تصمیم دارید با استفاده از رژیم غذایی کتوژنیک از وزن اضافه‌تان بکاهید، بهتر است قبل از آن از خطرات این رژیم غذایی آگاه شوید:

۱. ابتلا به آنفلوآنزای کتو

مصرف کربوهیدرات در این نوع رژیم غذایی بسیار محدود و کمتر از ۵ گرم در روز است. این روش به بدن شوک وارد می‌کند. از آنجایی‌که بدن‌تان در این حالت شروع به ذخیره‌سازی کربوهیدرات و برای تامین انرژی شروع به مصرف کتون و چربی می‌کند، در فرد علایمی شبیه علایم ابتلا به آنفلوآنزا پدیدار می‌شود. کتون موادی است که از سوختن چربی‌های کبد حاصل می‌شود. از علایم ابتلا به کتون می‌توان به سردرد، سرگیجه، تهوع و یبوست اشاره کرد.

۲. صدمه به کلیه

مواد غذایی حاوی چربی حیوانی فراوان مانند تخم‌مرغ، گوشت و پنیر پای ثابت رژیم غذایی کتوژنیک هستند. مصرف مقادیر بالای این مواد غذایی فرد را در خطر ابتلا به سنگ کلیه قرار می‌دهد.

۳. ابتلا به بیماری‌های گوارشی و تغییر در جمعیت باکتری‌های روده

از آنجایی‌که رژیم غذایی کتوژنیک کم‌کربوهیدرات است، نیاز به فیبر روزانه فرد تامین نمی‌شود. میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات حاوی کربوهیدرات فراوان و سرشار از فیبر هستند. درنتیجه، فرد به مشکلات گوارشی مبتلا می‌شود.

۴. ابتلا به قند خون پایین

رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدرات مانند کتوژنیک، ممکن است افراد مبتلا به دیابت نوع۱ را در خطر هیپوگلیسمی (کاهش شدید قند خون) قرار دهد و جان‌شان را به خطر اندازد. علایم هیپوگلیسمی سرگیجه، لرزش بدن، خستگی و عرق زیاد است. در موارد شدیدتر فرد به کما رفته و در صورت بدون درمان ماندن، جان خود را از دست می‌دهد.

۵. کمبود مواد غذایی

از آنجایی‌که در این نوع رژیم غذایی چندین نوع خوراکی از جمله غلات کامل و مواد مغذی دیگر بسیار محدود می‌شوند، بدن پس از مدتی دچار کمبود مواد غذایی می‌شود. این رژیم غذایی مواد مغذی مناسب از جمله انواع ویتامین‌ها، کلسیم، منیزیم و فسفر را ندارد و بدن فرد را با کمبود این مواد ضروری بدن مواجه می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی