ETF

بررسی معاملات صندوق پالایشی یکم نشان می‌دهد، یونیت‌های این صندوق پس از دو سال و هشت ماه کماکان زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شود و وعده‌های عشقی نیز دردی از این صندوق دوا نکرد.

به گزارش ایران‌پژواک، مردادماه سال گذشته بود که مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفت، با اصلاح اساسنامه دو صندوق دارا یکم و پالایش یکم، این دو صندوق با ارزش واقعی خود معامله خواهند شد. اصلاح اساسنامه این دو صندوق در آذر همان سال صورت گرفت یکی از اصلاحات تعیین بازارگردان برای این صندوق پر سروصدا بود. از آن زمان تا کنون حدود ۹ ماه می‌گذرد و شواهد کنونی صحبت‌های عشقی را تایید نمی‌کند.

چرا که تاکنون مجید عشقی به وعده خود عمل نکرده و اصلاح اساسنامه دو صندوق نیز کارساز نبوده است. حال اگر روزی وعده عشقی میسر شود مسیر حرکت پالایشی یکم چگونه خواهد بود؟

در ابتدا خوب است به نمودار یک ساله NAV پالایش یکم اداخته شود. همانطور که در نمودار دیده می‌شود، ارزش ذاتی هر یونیت این صندوق از خردادماه سال جاری همزمان با ریزش بورس وارد یک روند نزولی شده است.

مدیریت عشقی پالایشی یکم، سهامداران را به زیان نشاند

در این صورت باید گفت، NAV پالایشی یکم همواره، با صعودهای بورس افزایش و با نزول بازار سرمایه، کاهش می‌یابد.

بررسی سایت صندوق پالایشی یکم نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت پالایش بیشتر از ۳۰ درصد زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شود. به طوری که در حال حاضر هر واحد پالایش با قیمت ۱۳ هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالیست که هر یونیت این صندوق دارای ارزش ذاتی ۱۶ هزار و ۹۸۰ تومان است.

به این ترتیب اگر بنا بر آن باشد که پالایشی یکم با قیمت ذاتی (NAV) خود معامله شود باید در رالی خود با شاخص‌های بورسی پیروز شود. به طوری که فرضا در بازه ۶ ماهه، پالایشی یکم بازدهی بیشتری نسبت به شاخص کل از خود برجای بگذارد. موضوعی که تاکنون در رفتار این صندوق دیده نمی‌شود. جدول زیر بازدهی پالایشی یکم را در بازه‌های زمانی متفاوت نشان می‌دهد.

مدیریت عشقی پالایشی یکم، سهامداران را به زیان نشاند

همانطور که مشخص است، پالایشی یکم در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت عملکرد بدتری را مقابل شاخص کل به عمل رسانده است. اما در مقابل، این صندوق در بازه زمانی سالانه توانست بازدهی نسبتا بهتری را در مقابل نماگر اصلی بازار سرمایه به عمل برساند. با این اوصاف باید گفت در بازه‌ زمانی کوتاه‌مدت نمی‌توان امیدی به تغییر اوضاع پالایشی یکم داشت و در بهترین حالت، بیشتر از یک سال زمان می‌برد تا این صندوق با قیمت nav خود معامله شود.

صورت‌های مالی

بررسی صورت‌های مالی صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم حاکی از آن است که پالایش در سال مالی ۱۴۰۱ عملکرد خوبی از خود بر جای گذاشته است. به طوری که پالایش با شناسایی درآمد هزار و ۳۵۲ میلیارد تومانی از فروش اوراق بهادار و هزار و ۴۷۵ میلیارد تومانی از سود سهام توانست جهش بزرگی در سودآوری خود در ۱۴۰۱ به ارمغان آورد.

همچنین این صندوق در سال گذشته حدود پنج هزار و ۹۲۹ میلیارد تومان سود تحقق نیافته از نگهداری اوراق بهادار به دست آورد. به این صورت صندوق پالایشی یکم در مجموع در سال مالی ۱۴۰۱ حدود هفت هزار و ۸۳۷ میلیارد تومان سود خالص ثبت کرد. گفتنی است این عدد در مقایسه با سود خالص سال ۱۴۰۰ رشد ۳۴۳ درصدی را تجربه کرده است.

به این ترتیب با احتساب ۷۸۴ میلیون یونیت این صندوق که نزد سرمایه‌گذاران است، به هر سهم ۹ هزار و ۹۸۵ تومان تعلق می‌گیرد. با این حساب صندوق پالایشی یکم P/E حدود ۱.۳ را می‌سازد که عدد بسیار قابل قبولی است.

با این حساب باید گفت تنها مشکل این صندوق برای اینکه با قیمت nav معامله نمی‌شود مدیریت عشقی بورسی‌هاست. چرا که دو صندوق دارایکم و پالایشی یکم همچنان زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند و بعید است در آینده‌ای نزدیک با nav خود برسند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی