• ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸
  • کد خبر: 596
اتحادیه اروپا

تلاش های دیپلماتیک در بالاترین سطح رهبران اروپا برای جلوگیری از فروپاشی توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی شکل گرفته است. آنگلا مرکل با ولادیمیر پوتین گفتگو کرده و ترزا می با دونالد ترامپ تماس گرفته است. همزمان فرانسه در انتقادی تند گفته اروپا نباید هزینه تصمیم آمریکا را بپردازد.

به گزارش ایران پژواک، بی بی سی نوشت: این تلاش ها که تنها چند روز پس از اعلام رسمی خروج آمریکا از برجام شدت گرفته همزمان شده با افزایش نگرانی از بازگشت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران که به زودی آغاز خواهد شد و دامنه آنها اقتصاد اروپا را هم خواهد گرفت.

به همین دلیل، روز جمعه (۱۲ مه) برونو لومر، وزیر بازرگانی فرانسه ضمن "غیرقابل قبول" خواندن تحریم‌های آمریکا گفته کشورها به نظر اقتصادی "استقلال" دارند و با کشورهای اروپایی نباید مثل دولت‌های وابسته رفتار کرد؛ دولت‌هایی که راه را باز می‌کنند تا آمریکا پلیس اقتصاد جهان باشد.

فرانسه که صدای انتقاد وزرایش بسیار بلند شده از اتحادیه اروپا خواسته تدابیری اتخاذ کند که با بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، حوزه یورو لطمه نبیند.

کرملین با آنکارا و برلین رایزنی کرد

روز جمعه همچنین روسیه تایید کرد که رئیس جمهور این کشور، ولادیمیر پوتین، در تماس های تلفنی جداگانه با همتایان آلمانی و ترکیه‌ای خود درباره برجام گفتگو کرده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که حتی با سفر به واشنگتن حضورا تلاش کرد مانع تصمیم آقای ترامپ برای ترک برجام شود، گفته ترک یک جانبه توافقی بین‌المللی اعتماد به نظم جهانی را خدشه‌دار کرده و اکنون برای حفظ برجام "ما باید با ایران گفتگو کنیم".

بریتانیا قویا به برجام متعهد است

در تحولی دیگر، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا که دولتش به شدت سرگرم مذاکرات برای خروج از اتحادیه اروپا است، در تماسی تلفنی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفتگو کرده و آن طور که دفتر خانم می اعلام کرده نخست‌وزیر بریتانیا در این تماس تلفنی به ترامپ گفته کشورش به برجام "قویا متعهد" خواهد ماند.

آن طور که دفتر نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرده در خلال این گفتگو دو رهبر توافق کرده‌اند برای پیشگیری از صدمه دیدن کمپانی‌های غیرآمریکایی از محل آغاز مجدد تحریم‌ها با هم مذاکره کنند.

در همین حال، وزارت خارجه ایران اعلام کرده محمدجواد ظریف، وزیر خارجه این کشور قرار است برای گفتگوها با رهبران سایر کشورهای امضاکننده برجام یعنی روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان به پکن، مسکو و بروکسل سفر کند و روز سه‌شنبه هفته آینده با وزاری خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا مشترکا دیدار کنند.

چرا فرانسه؟

فرانسه که ابرگروه هوایپماسازی آن، ایرباس، قراردادی بزرگ برای فروش ۱۰۰ فروند هواپیما به ایران دارد ممکن است از آغاز دوباره تحریم‌ها علیه تهران بیشترین لطمه را ببیند.

قطعاتی از هواپیماهای مسافربری ایرباس ساخت آمریکا است و به همین علت ممکن است شامل تحریم شود.

علاوه بر این کارخانجات خودروسازی بزرگ ایران چون ایران خودرو و سایپا قراردادهای همکاری با پژو و رنو فرانسه دارند.

توتال فرانسه، یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان هم در صنایع انرژی و نفت و گاز ایران مشارکت گسترده دارد.

آلمان و فرانسه که به ترتیب دو غول بزرگ اقتصاد در اتحادیه اروپا هستند پس از امضای توافق هسته‌ای با ایران در تابستان ۲۰۱۵ (سه سال پیش) صادرات و مشارکت در طرح های اقتصادی در ایران را به سرعت افزایش دادند و حالا ظرف کمتر از سه سال پس از آغاز این روابط تجاری نگران آنند که با از سرگیری تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران، ناچار به ترک این کشور شوند.

در همین حال گزارش شده که وزرای بازرگانی آلمان و فرانسه مشغول رایزنی با استیو منوچن، وزیر دارایی آمریکا هستند تا راهی برای معاف شدن کشورشان از تحریم‌های آمریکا شوند.

آن طور که وزارت دارایی آمریکا اعلام کرده از سرگیری دوباره تحریم‌های ایران در دو مرحله صور خواهد گرفت: مرحله اول ۹۰ روز بعد از خروچ آمریکا از برجام (اوت-مرداد) و مرحله دوم ۱۸۰ روز دیگر (نوامبر-آبان).

کشورهای اروپایی امیدوارند با اتخاذ تدابیری ضمن برجا نگه داشتن برجام، تاثیرات سیاسی و اقتصادی تصمیم ترامپ برای خارج کردن کشورش از این توافق را به حداقل برسانند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی