• ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱
  • کد خبر: 27238
شین فین

حزب "شین فین"، جناح سیاسی سابق "ارتش جمهوری‌خواه ایرلند" نخستین پیروزی خود در انتخابات مجمع ایرلند شمالی را به عنوان یک "لحظه سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده" برای این منطقه تحت کنترل بریتانیا تعریف کرد و خواستار مذاکره درباره یک ایرلند متحد شد.

به گزارش ایران پژواک به نقل از رویترز، حزب شین فین با ۲۷ کرسی از حزب حامی بریتانیای "اتحاد دموکراتیک" با ۲۴ کرسی پیشتاز است و سرنوت دو کرسی هنوز اعلام نشده است. این نخستین بار است که این حزب ناسیونالیست ایرلندی اکثریت کرسی‌ها را در مجمع ایرلند شمالی به دست می‌آورد.

میشل اونیل، رهبر حزب شین‌فین در ایرلند شمالی گفت: امروز بیانگر لحظه بسیار مهم تغییر است. این یک لحظه تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز در سیاست‌های ما و برای مردم‌مان است.

وی افزود: اکنون باید یک گفت‌وگوی صادقانه پیرامون هدف متحد کردن این منطقه با جمهوری ایرلند برگزار شود.  

این پیروزی جایگاه این منطقه را تغییر نخواهد داد چرا که برگزاری رفراندوم لازم برای جدا شدن از بریتانیا در صلاحدید دولت لندن قرار دارد و احتمالا سال‌ها طول خواهد کشید تا با برگزاری آن موافقت شود. اما اهمیت سمبلیک آن بسیار زیاد است و به یک قرن سلطه احزاب حامی بریتانیا پایان می‌دهد.

حزب "اتحاد دموکراتیک" که یکی از عوامل پیشرو در خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود، کاهش میزان محبوبیتش را تا حدودی به خاطر نقشش در مذاکرات پس از بریگزیت میان لندن و بروکسل می‌داند که منجر به محدودیت‌های تجاری میان ایرلند شمالی و باقی بخش‌های بریتانیا شد.

نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند جزو اولین کسانی بود که در توییتی به حزب شین فین تبریک گفت و آن را به عنوان یک "نتیجه تاریخی حقیقی" تحسین کرد.

اگرچه حزبی که اکثریت را در اختیار دارد از این حق برخوردار است که نامزدی را برای پست وزیر اول دولت ایرلند شمالی معرفی کند اما اختلاف با حزب اتحاد دموکراتیک یعنی اینکه چنین انتصابی ماه‌ها به طول می‌انجامد.

جفری دونالدسون، رهبر حزب اتحاد دموکراتیک اعلام کرد، حزبش به دولت نمی‌پیوندد مگر آنکه پروتکل‌های مدیریت تجارت ایرلند شمالی با باقی بخش‌های بریتانیا به دنبال بریگزیت کاملا اصلاح شوند.

بریتانیا متشکل از انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی