بابک کرباسی

یک فعال رسانه‌ای، می‌گوید: درست است که دنیا به یک دهکده جهانی متصل به هم تبدیل شده است، اما این موضوع دلیل نمی‌شود که ما برای حضور در دهکده جهانی و اتصال بین‌المللی، با استعمار رسمی همراه باشیم و آمریکا برای ما تصمیم بگیرد که سرویس گوگل یا اپل، فلان اپلیکیشن را حذف کند و یا ایرانی‌ها به فلان سرویس دسترسی نداشته باشند

به گزارش ایران پژواک، «بابک کرباسی» کارشناس رسانه در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون اقدام اخیر گوگل پلی در ارسال اخطار برای کاربران اپلیکیشن روبیکا، گفت: دفعه اولی نیست که گوگل پلی در امر یک سرویس ملی دخالت می‌کند و این اتفاق در گذشته برای تاکسی‌های اینترنتی نیز پیش آمده بود.

این مدرس دانشگاه، افزود: گوگل پلی که فروشگاه عرضه اپلیکیشن‌ها و نظارت بر گوشی‌های اندرویدی است، مدیریت تمامی اپلیکیشن‌ها و ظرفیت‌های کاری ما را نیز در دست می‌گیرد، البته می‌توان این گزینه را خاموش کرد، اما عملا گوشی ما یک جاسوس افزاری است که تمامی اطلاعات مانند دفترچه تلفن همراه، لوکیشن، ایمیل، پیامک و... را در مجموعه‌ای بررسی می‌کند و اگر یک شهروند عادی باشید شاید دچار مشکل نشوید اما اگر عضو گروه‌های امنیتی، نظامی و... باشید این اطلاعات به راحتی قابل دسترسی خواهد بود و علت ممنوعیت استفاده این دسته افراد از گوشی‌های هوشمند، همین موضوع است.

این فعال رسانه‌ای، ادامه داد: اگرچه اکنون و پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ در بسیاری از موارد، به استقلال رسیده‌ایم و دیگر مستعمره‌ی آمریکا نیستیم، اما متاسفانه امروز در فضای مجازی همچنان مستعمره‌ی آمریکا هستیم، رهبر معظم انقلاب و مسوولان دلسوز نظام از سال 1390 هشدار داده اند که همزمان با توسعه و گسترش فضای مجازی باید ظرفیت و زیرساخت‌های ملی کشور از تولید محتوا گرفته تا زیرساخت های مستقل اینترنت ملی، را توسعه دهیم، تا هم در شرایط عادی زندگی، هزینه‌های اینترنت را کنترل کنیم و هم در شرایط بحرانی، دست بیگانه را برای مستعمره کردن خودمان کوتاه کنیم. از دولت دهم تا دوازدهم این کار نیمه کاره رها شده است و باید در شرایط فعلی، انقلاب دیجیتال را انجام دهیم.

وی در ادامه به سیتنا گفت: درست است که دنیا به یک دهکده جهانی متصل به هم تبدیل شده است، اما این موضوع دلیل نمی‌شود که ما برای حضور در دهکده جهانی و اتصال بین‌المللی، با استعمار رسمی همراه باشیم و آمریکا برای ما تصمیم بگیرد که سرویس گوگل یا اپل، فلان اپلیکیشن را حذف کند و یا ایرانی‌ها به فلان سرویس دسترسی نداشته باشند و یا مانند همین اینستاگرام که این روزها با آن درگیر هستیم، خدمات درون برنامه ای مثل shopping و تبلیغات برای مردم کشور ما تحریم باشد!

کرباسی، خاطرنشان کرد: در شرایطی که گوگل پلی، اپلیکیشن روبیکا را بدافزار دانسته و هیچ مدرکی را نیز برای صحت ادعای خود ارائه نکرده است، روبیکا در اقدامی هوشمندانه و در واکنش به این ادعای مطرح شده درخواست ارائه‌ی مستندات کرده که تا به این لحظه این درخواست، بی جواب مانده است، به این علت که این بحث، یک بازی سیاسی بین آمریکای استعمارگر با ایران است. ما در چنین شرایطی باید تمام ظرفیت‌های کشور را به کار بگیریم تا یوغ استعمار را از گردن خود باز کنیم؛ تنبلی و سستی مسئولین جایز نیست، ما باید جبران هشت سال انفعال را نیز در مدت زمان کوتاه انجام دهیم.

کرباسی به سیتنا تاکید کرد: امروز خروج از استعمار کار دشواری است و اگر استقلال در فضای مجازی را می‌خواهیم باید با مردم کشورمان صحبت کنیم و موضوعات را شفاف سازی کنیم. در حال حاضر مجلس شورای اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شورای عالی فضای مجازی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند و بنده مطمئنم این اتفاق به زودی با تحول بزرگی رخ خواهد داد.

این فعال رسانه‌ای، تشریح کرد: باید در راستای افزایش سواد رسانه ای و دیجیتال مردم کشورمان اقدام کنیم. مردم باید بدانند که ماهیت و ذات اینترنت چیست و کارایی آن به چه صورتی است. مسوولان کشور مسئولیت سنگینی دارند، در وهله اول باید باور کنند که ایران هشت سال به دلیل ناکارآمدی، عمد و یا هر دلیل دیگری از ریل گذاری مناسب برای فضای مجازی جا مانده است و باید عقب ماندگی این فضا را هر چه سریعتر جبران کنند و اعتماد از دست رفته بین حاکمیت و مردم را مجددا برگردانند. همزمان نیز باید هر اپلیکیشنی که وارد کشور می‌شود قواعد و مقررات کشور را رعایت کند؛ آنالیز محتوا و محدودیت‌های شهروندی بر اساس قوانین بومی و محلی جز قوانین اصلی حقوق بشر است و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فوق در سراسر جهان به این موضوع تن داده‌اند، اما شرکت‌های مربوطه در سال 1389 و به بهانه تحریم های آمریکا اعلام کردند که برای ایران این موضوع پیاده سازی نمی‌شود البته که زیرساخت‌های لازم آن نیز در کشور فراهم نبود.

کرباسی، افزود: ماجرای اخیر روبیکا نیز از استعمار آمریکا می‌آید و مسوولان باید وظایف خطیر خود را به بهترین صورت در این خصوص انجام دهند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی