کیم جونگ اون

رسانه دولتی پیونگ‌یانگ امروز (یکشنبه) گزارش داد، رهبر کره‌شمالی بر لزوم افزایش «تصاعدی» تعداد زرادخانه هسته‌ای این کشور و تولید یک موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید در سال نو میلادی تاکید کرد.

به گزارش ایران‌پژواک، «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی این پیام را در جریان جلسه عمومی حزب حاکم کارگران کره (WPK) که روز شنبه پایان یافت، ارائه کرد. این جلسه برای تعیین جهت‌گیری‌های اصلی سیاست پیونگ‌یانگ برای سال جدید میلادی برگزار شد.

براساس این گزارش که به زبان انگلیسی منتشر شد، کیم گفت: در شرایطی که کره‌جنوبی به دشمن مسلم ما تبدیل شده است، اهمیت و ضرورت تولید انبوه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی برجسته می‌شود و ما خواهان افزایش تصاعدی زرادخانه هسته‌ای این کشور هستیم.

او همچنین خواستار تلاش برای تولید موشک‌های قاره‌پیمای جدید و قرار دادن یک ماهواره جاسوسی در مدار در سریع‌ترین زمان ممکن، در تلاش برای تقویت «بیش از حد» توانایی‌های نظامی کره‌شمالی شد.

کی‌سی‌ان‌ای گزارش داد: یکی از وظایف، تولید سامانه موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید است که مهمترین ماموریتش ضد حمله هسته‌ای سریع باشد.

کیم در اوایل هفته گذشته در نشست عمومی شش روزه حزب کارگران کره، با اشاره به اینکه کشورش به تحرکات نظامی خود در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد، اهداف جدیدی را برای تقویت قدرت نظامی کشورش برای سال ۲۰۲۳ بیان کرد.

کره‌شمالی سال گذشته حدود ۷۰ موشک بالستیک شلیک کرد که بیشترین تعداد موشک در یک سال بود، از جمله شلیک قاره‌پیمای هوآسونگ-۱۷ (Hwasong-۱۷) در ۱۸ نوامبر، در بحبوحه گمانه‌زنی‌ها مبنی بر انجام آزمایش هسته‌ای در آینده‌ای نزدیک.

کیم جونگ اون در نشست حزبش متعهد شد که نیروی هسته‌ای خود را تقویت کند و تاکید کرد که کشورش در صورت وقوع حمله می‌تواند از زرادخانه هسته‌ای خود استفاده کند. او گفت: نیروی هسته‌ای ما، اصلی‌ترین ماموریت خود را جلوگیری از وقوع جنگ و حفاظت از صلح و ثبات در نظر می‌گیرد، با این حال اگر نتواند جلوی آن را بگیرد، ماموریت دوم را اجرایی می‌کند که برای دفاع نخواهد بود.

خبرگزاری کی‌سی‌ان‌ای در گزارش دیگری، شلیک راکت‌انداز چندگانه «فوق‌العاده بزرگ» در روزهای شنبه و یکشنبه را تایید کرد. کره‌شمالی در واپسین روزهای ۲۰۲۲ سه شلیک از این راکت‌اندازها داشت و اندکی پس از آن، یک یگان نظامی توپخانه دوربرد اقدام به شلیک به سمت دریای شرقی کرد.

طبق اعلام کی‌سی‌ان‌ای، کیم در مراسمی برای «رونمایی» پرتابگر موشک ۶۰۰ میلی‌متری در نشست عمومی حزب کارگران کره، آن را «سلاح تهاجمی» با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی خواند که می‌تواند کل کره‌جنوبی را در برد خود قرار دهد. او افزود، کره‌جنوبی در تقویت تسلیحاتی خطرناک و بی‌ملاحظه‌اش بی‌فکر عمل می‌کند و خودش را مشغول اقدامات نظامی خصمانه برای ایجاد چالشی برای رویارویی کرده است.

رهبر کره‌شمالی تاکید کرد: آنها مشتاق هستند که (کره‌شمالی) را منزوی و خفه کنند و این در تاریخ بشر بی‌سابقه است. وضعیت حاکم، مستلزم تلاش‌های مضاعف برای تقویت قدرت نظامی است.

تغییرات در کابینه کره شمالی هم‌زمان با سال نوی میلادی

در جریان این تغییر در کابینه "پاک جونگ-چون"، دبیر کمیته مرکزی حزب حاکم کره شمالی برکنار شد و "ری یونگ گیل" که پیشتر وزیر دفاع بود، جای او را گرفت.

کره شمالی دلیلی برای اینکه دبیر حزب حاکم را برکنار کرده، نیاورده است؛ وی اکتبر ۲۰۲۲ به درجه مارشالی در ارتش کره شمالی ارتقا یافته بود.

"کانگ سون-نام" به عنوان وزیر دفاع جدید کره شمالی منصوب شد و "پاک سو-ایل" هم که وزیر امنیت اجتماعی بود به سمت ستاد کل ارتش کره شمالی معرفی شده است.

به گفته مقام‌های کره جنوبی و کارشناسان خارجی، کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی در سال‌های اخبر و با هدف روی کار آوردن افراد وفادار به خود و همچنین تقویت قدرتش یکسری تغییرات شگرف در کابینه دولت این کشور انجام داده و معاون‌های نظامی و اعضای برجسته حزب حاکم را تغییر داده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی