زخم

دانشمندان با بهره‌گیری از یک نظریه قدیمی، روشی جدید را توسعه دادند که طی آن سلول‌های پوست را در معرض میدان الکتریکی قرار می‌دهند تا بدین‌ترتیب زخم‌های روی پوست با سرعت بیشتری بهبود بیابند.

به گزارش ایران‌پژواک، محققان موسسه فناوری چالمرز (CTH) و دانشگاه فرایبورگ، تکنیک جالب توجهی را پیشنهاد کرده‌اند که با بهره‌گیری از آن می‌توان زخم‌های مزمن را سریع‌تر از هرزمان دیگری درمان کرد.

شرایط و بیماری‌های متعدد پزشکی مثل دیابت، سرطان، اختلال در گردش خون و آسیب‌های ستون فقرات، گاهی ممکن است توانایی طبیعی بدن برای بهبود زخم‌ها را مختل کنند. بیمارانی که با این شرایط زندگی می‌کنند، معمولا زخم‌هایی را تجربه می‌کنند که به راحتی بهبود نمی‌یابند.

این زخم‌های مزمن ترمیم نشده، به منبع عفونت تبدیل شده و حتی ممکن است گاهی منجر به قطع عضو شده و زندگی بیماران را سخت می‌کنند. حالا محققان در جدیدترین مطالعه خود مدعی شدند که توانسته‌اند تا با بهره‌گیری از جریان الکتریکی، زخم‌های مزمن را سه برابر سریع‌تر بهبود ببخشند.

ماریا آسپلوند، یکی از نویسندگان این مقاله و دانشیار بیوالکترونیک CTH در این باره گفت:« زخم‌های مزمن یک مشکل اجتماعی بزرگ هستند که چیز زیادی درباره‌اش شنیده نمی‌شود. کشف روشی که بتواند سرعت بهبود بخشی زخم‌ها را سه برابر بیشتر کند، برای افراد دیابتی و افراد مسن و دیگر افرادی که زخم‌هایشان سریع بهبود نمی‌یابند، فوق‌العاده است.»

تحریک الکتریکی برای بهبود زخم‌ها

گزارشی که در سال ۲۰۲۱ در کتابخانه طب طبیعی منتشر شد، حکایت از آن دارد که حدود ۲.۵ درصد از آمریکایی‌ها، یعنی در حدود ۸ میلیون نفر از جمعیت این کشور، دست کم یک بار با زخم‌های مزمن مواجه شده‌اند.

چنین زخم‌هایی فرد را در برابر عفونت آسیب‌پذیر کرده و در صورتی که فرد مسن باشد، خطر ابتلا به بیماری در او افزایش خواهد یافت. در نتیجه درمان چنین زخم‌هایی در این افراد در زودترین زمان ممکن، اهمیت بالایی دارد. جالب اینجاست که روش تحریک الکتریکی براساس یک فرضیه شناخته شده که از الکترواستاتیک بودن پوست انسان حکایت دارد، مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است.

این بدان معناست که سلول‌های پوست ما در برابرجریان الکتریکی، حساس هستند. بنابراین هنگامی که در یک میدان الکتریکی قرار می‌گیرند، سلول‌ها به سمت آن منطقه خاص شروع به حرکت خواهند کرد. حالا دانشمندان با اتکا به این فرضیه به عنوان مبنای مطالعه‌شان، آزمایش جالبی را انجام دادند.

آنها یک تراشه زیستی حاوی سلول‌های پوستی کشت شده با خواصی مشابه با سلول‌های پوست انسان ایجاد کرده و سپس دو سلول را انتخاب کرده و برروی آنها زخم ایجاد کردند. یک سلول را در یک میدان الکتریکی (۲۰۰ میلی‌ولت بر میلی‌متر) قرار دادند تا در این شرایط ترمیم شود و سلول دیگر بدون هیچ تحریک الکتریکی بهبود می‌یافت.

محققان متوجه شدند که الکتریسیته به سلول اول کمک کرد تا با سرعتی سه برابر نسبت به سلول دوم بهبود بیابد. آسپلوند در این باره گفت:« ما توانستیم نشان دهیم که فرضیه قدیمی درباره تحریک الکتریکی می‌تواند برای بهبود و درمان سریعتر زخم‌ها کارآمد باشد.»

طبق گفته نویسندگان مطالعه، یک میدان الکتریکی به عنوان راهنمایی برای سلول‌های پوستی عمل می‌کند. در غیاب جریان الکتریکی، سلول‌ها به شکلی تصادفی حرکت می‌کنند و در نتیجه روند بهبودی کند است. اما زمانی که سلول‌ها به صورت الکتریکی تحریک می‌شوند، همه آنها در یک جهت قرار گرفته و سریع‌تر به سمت منطقه آسیب دیده حرکت می‌کنند و در نتیجه روند بهبود زخم را سرعت می‌بخشند.

در عین حال هیچ عارضه جانبی‌ای برروی سلول‌های زخمی کشت شده در اثر تحریک الکتریکی مشاهده نشد.

درمانی که به میلیون‌ها نفر کمک خواهد کرد

آسپلوند و اعضای تیم او بر این باورند که روش درمانی آنها می‌تواند مفید باشد؛ به ویژه برای بیماران دیابتی در سراسر دنیا که به شکل کلی در معرض خطر بیشتری برای تجربه زخم‌های مزمن هستند. در بسیاری از بیماران دیابتی، حتی بریدگی‌های جزئی هم به زخم‌ها و عفونت‌های طولانی تبدیل می‌شود.

این محققان رویکرد خود را در مدل‌های دیابتی مورد آزمایش قرار داده و متوجه شدند که سرعت بهبودی در سلول‌های کشت شده دیابتی تحت تاثیر میدان الکتریکی افزایش می‌یابد. آسپلوند در این رابطه گفت:« ما با تحریک الکتریکی می‌توانیم سرعت بهبود را افزایش دهیم تا سلول‌های مبتلا به دیابت، با سلول‌های پوست سالم مطابقت داشته باشند.»

محققان مدعی شده‌اند که التیام زخم به شیوه الکتریکی می‌تواند به میلیون‌ها بیمار در سراسر جهان که درد زخم‌های مزمن را تحمل می‌کنند، کمک کند. آنها به تحقیقات خود برای بهبود این روش ادامه داده و عوامل مختلفی که سلول‌های پوست را قادر می‌سازد تا در حضور الکتریسیته سریع‌تر التیام پیدا کنند، مورد بررسی قرار خواهند داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی