مذاکرات وین

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره اظهارات سالیوان پیرامون تحریم‌های جدید ایران علیه مقامات آمریکایی گفت: آمریکا یک جا تحریم کرده و فشار می‌گذارد و عادت ندارد در روابط بین‌الملل در موضع برابر صحبت کند و عادت کند با قواعد آمره بین‌المللی به عنوان قواعد داخلی خود رفتار کند. آن چه شامگاه ۱۳ دی رخ داد ایران عاملان، آمران و مباشران و آن‌هایی که در این جنایت دست داشتند پیگیری قضایی خواهد کرد و تا زمانی به پیشگاه عدالت نیایند فروگذار نخواهد کرد.

به گزارش ایران پژواک، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌ درباره آنچه در وین اتفاق می‌افتد نتیجه تلاش همه طرف‌هاست که به تفاهم پایدار برسیم. بعد از اینکه طرف مقابل کمپین ضد اطلاعاتی را به راه انداخته بود که در اتاق‌ها چیزی به دست بیاورد متوجه شد بی ثمر است. در وین آن چه اتفاق می‌افتد تمرکز بر رفع تحریم‌ها، تضمین‌ها، راستی آزمایی و موضوعات هسته‌ای است و در برخی پیشرفت‌ بوده است.

وی ادامه داد: بسیار درباره سرعت مذاکرات و گفت‌وگوها صحبت می‌شود. سرعت گفت‌وگوها برای ایران مهم است نمی‌شود طرف مقابل لاک پشتی حرکت کند و از ما توقع سرعت نور داشته باشد. ما باید به مذاکراتی ادامه دهیم که نتیجه آن توافق پایدار و قابل اتکا باشد و این هم با سرعت بیش از حدی که از سوی ما اعمال شود همخوان نیست. ایران به دنبال توافق پایدار و قابل اتکا است.

خطیب‌زاده بیان کرد: گفت‌وگوهای وین برای اطمینان از بازگشت مسئولانه آمریکا به برجام است و هیچ موضوعی فراتر از برجام را نه گفت‌وگو کرده و نه می‌پذیریم. ایران و آمریکا از طریق متن‌های مکتوب غیررسمی نظرات خود را بیان کردند در چهار موضوع رفع تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای و تضمین‌ها و راستی آزمایی بوده است که دولتی در واشنگتن دوباره روابط بین‌الملل و این توافق را به سخره نگیرد. این گفت‌وگوهای غیررسمی و مکتوب آرشیوی از مواضع است و هیچ موضوعی فراتر از این صحبت نکردیم.

وی گفت: ما نه خوشبین هستیم نه بدبین ما با واقع نگری مذاکره می‌کنیم و با واقع نگری به مردم گزارش می‌دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره توافق موقت در مذاکرات وین نیز اظهار داشت: ما به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم و هیچ توافقی که این دو مولفه را نداشته باشد در دستورکار ما نیست. همه باید تلاش کنیم که بازگشت آمریکا به برجام همراه با اخذ تضامین لازم و راستی آزمایی است و چرخه ای از رفع تحریم‌ها هم باید انجام شود. این با هیچ توافق موقتی حاصل نمی‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی