افسردگی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به افرادی که در معرض اختلال استرس پس از تجربه یک سانحه هستند، کمک کند تا شدت علائم این اختلال در آنها کاهش یابد.

به گزارش ایران‌پژواک، به نوشته نشریه پزشکی Web MD، این تحقیق که در مجله Nature Mental Health منتشر شده، بر پایه شواهد فزاینده‌ای است مبنی بر اینکه سلامت روان و احساسات تحت تأثیر میکروارگانیسم‌هایی قرار می‌گیرند که دانشمندان آن را "محور روده-مغز " می‌نامند؛ یک مسیر ارتباطی دو طرفه بین مغز و روده.

در واقع محور روده - مغز به مسیرهای عصبی و هورمونی بین مغز و دستگاه گوارش اشاره دارد که به روده اجازه می‌دهد با مغز ارتباط برقرار کند. ارتباط روده و مغز اساساً به این معنی است که وضعیت ذهنی شما می‌تواند بر عملکرد روده شما تأثیر بگذارد و بالعکس. بنابراین، هرشکلی از ناراحتی روانی مانند تنش، اضطراب، عصبانیت یا غم و اندوه می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود.

پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای که توسط سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان یک الگوی تغذیه سالم شناخته شده، باعث افزایش تولید هورمون سروتونین مرتبط با احساس شادی و همچنین افزایش باکتری‌های خوب روده می‌شود. سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، لوبیا، آجیل و دانه‌ها، روغن زیتون، ماهی و ادویه‌جات در این رژیم غذایی جایگاه اصلی را دارند.

برای این مطالعه، محققان دانشگاه بهداشت عمومی هاروارد داده‌های رژیم غذایی، نمونه‌های مدفوع و علائم PTSD یا اختلال پس از سانحه را در بین ۱۹۱ زن مقایسه کردند. تجزیه‌ و تحلیل‌ها نشان داد زنانی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دنبال نمی‌کردند، علائم شدیدتری از PTSD را نشان دادند.

اختلال استرس پس از سانحه پس از تجربه یا مشاهده رویدادهای آسیب‌زا یا وحشتناک مانند تصادف، تجاوز فیزیکی یا جنسی، رویدادهای مربوط به جنگ، یا بلایای طبیعی ایجاد می‌شود. علائم اختلال استرس پس از سانحه ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از حادثه خودشان را نشان دهند.

احساس غم عمیق، افسردگی، اضطراب، عصبانیت، احساس گناه، واکنش‌های فیزیکی بدن هنگام یادآوری خاطرات، دوری‌گزینی و بی‌تفاوتی، از دست‌دادن علاقه به فعالیت‌های مورد علاقه در گذشته، مشکلات خواب یا مرور مداوم خاطرات ناراحت‌کننده حادثه از علائم اختلال پس از سانحه هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی