حسین سلاح ورزی

نایب‌رئیس اتاق ایران معتقد است که با مصوبه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی ایران،قطعاً بخشی از مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی حل‌شده و دیگر در پیچ‌وتاب موانع سطحی گرفتار نمی‌شوند، اما مهم این است که آیا اساساً فضای کسب‌وکار کشور آن‌قدر مناسب هست که سرمایه‌گذاران خارجی را برای سرمایه‌گذاری وسوسه کند یا خیر؟

به گزارش ایران پژواک، حسین سلاح ورزی با اعلام خوش‌بین نبودن به اثرگذاری مصوبه جدید برای واگذاری اقامت ۵ ساله به سرمایه‌گذاران خارجی و اینکه توقع زیادی هم برای استقبال بالای سرمایه‌گذار خارجی وجود ندارد، اظهار کرد: قوانین و مقررات ما در جذب سرمایه‌گذاری خارجی بسیار سخت‌گیرانه بوده که پیچیدگی‌های فراوانی همچون مالکیت، ثبت شرکت، اخذ کد اقتصادی، مباحث مالیاتی و غیره را ایجاد می‌کند. این سخت‌گیری‌ها برای سرمایه‌گذاران ایرانی هم دشواری‌های فراوانی ایجاد می‌کند، چه رسد به سرمایه‌گذار خارجی که باید برای دستیابی به هرکدام از آن‌ها بوروکراسی‌های متعدد اداری را طی کنند.

نایب‌رئیس اتاق ایران با اشاره به اینکه با اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و ارائه اقامت ۵ ساله در صورت سرمایه‌گذاری خارجی ۲۵۰ هزار دلاری قطعاً بخشی از مشکلات سرمایه‌گذاران خارجی به‌واسطه اقامت ۵ ساله در ایران حل خواهد شد و دیگر در پیچ‌وتاب موانع سطحی و پیش‌پاافتاده گرفتار نمی‌شوند، گفت: اما سؤال اصلی این است که آیا اساساً فضای کسب‌وکار در ایران آن‌قدر مناسب هست که سرمایه‌گذار خارجی را برای ورود به کشور وسوسه کند، آن‌هم در مقابل شرایطی که دیگر کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه همچون ترکیه، برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته‌اند.

وی افزود: این مهم در صورتی رخ خواهد داد که قوانین این حوزه را اصلاح و مقررات جدیدی را جایگزین کنیم اما باید در نظر داشت که ریسک سرمایه‌گذاری در کشور بسیار بالاست.

سلاح ورزی بابیان اینکه این مصوبه درمجموع یک گام روبه‌جلو است که می‌تواند در آینده نیز راهگشا باشد، اظهار کرد: البته گمان نمی‌کنم که اقامت ۵ ساله برای آن‌ها انگیزه لازم را ایجاد کند چراکه طبق گزارش بانک جهانی رتبه ایران ازنظر سهولت کسب‌وکار در سال ۲۰۱۸،  ۱۲۰ بوده است. فضای کسب‌وکار به زبان ساده یعنی آن دسته از مؤلفه‌هایی که ما به‌عنوان صاحب‌کار تسلطی به آن نداریم اما آن عوامل بر عملکرد ما مؤثر است. این عوامل می‌توانند سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیکی و غیره باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی