سد نیل

یک کارشناس مصری درباره تکرار وضعیت سد درنه و فاجعه ویرانی سد النهضه در اتیوپی هشدار داد و گفت که سد النهضه از جمله خطرناک ترین سدها برای بشریت است.

به گزارش ایران‌پژواک از عربی ۲۱، عباس شراقی در این باره گفت: در صورت تخریب سد مذکور، مصر و سودان با یک "بمب آبی" مواجه خواهند شد که ۱۰۰۰ برابر از بمب هسته ای فرود آمده بر شهر هیروشیما در ژاپن خطرناکتر خواهد بود.

شراقی افزود: سد النهضه پس از پایان چهارمین مرحله آبگیری با حجم حدود ۴۱ میلیارد متر مکعب، وارد دایره خطر فاجعه بار شده است و براساس استانداردهای سدسازی، این سد از جمله خطرناک ترین آنها به شمار می آید.

این کارشناس مصری افزود: رده بندی خطرات سدها، براساس وضعیت مهندسی یا گنجایش سد نیست. بلکه براساس میزان خطری است که در صورت تخریب آن برای حوضه آبریز و پایین دست خود از قبیل شمار کشته ها و زیان های مادی اعم از تخریب منازل و ساختمان های مختلف به بار خواهد آورد.

عباس شراقی همچنین گفت: تخریب سد بوط در دوم آگوست ۲۰۲۰ با گنجایش فقط پنج میلیون متر مکعب در یکی از شاخه های فرعی حوضه نیل آبی در سودان باعث تخریب بیش از ۶۰۰ منزل و آوارگی هزاران شخص شد و این امر باعث تغییر دیدگاه بسیاری از مردم در سودان درباره حمایت از ساخت سد النهضه شد.

وی تصریح کرد: تخریب و ویرانی سدهای وادی درنه و ابومنصور در لیبی در ابتدای ماه سپتامبر جاری با گنجایش فقط ۲۸ میلیون متر مکعب، باعث کشته شدن بیش از ۱۱ هزار نفر و آوارگی هزاران نفر و تخریب یک سوم شهر درنه شده است.

این کارشناس مصری همچنین گفت: طراحی آمریکایی ها درباره سد النهضه، فقط برای گنجایش ۱۱.۱ ملیارد متر مکعب بود که به دلایل سیاسی این گنجایش به ۶۴-۷۴ ملیارد متر مکعب افزایش یافت. از سوی دیگر، این سد در دره کافتی بزرگ آفریقا واقع شده است که از جمله مناطق بسیار زلزله خیز به شمار می آیند و سرچشمه آن ارتفاعاتی با بیش از چهار هزار متر ارتفاع و سیل بسیار شدید در فصل بارندگی و همچنین مقادیر بسیار فراوانی گل و لای در بالادست آن است.

پیشتر نهادهای ذیربط درباره وضعیت وخیم سدهای درنه در لیبی و ضرورت انجام عملیات نگهداری و ترمیم لازم برای آنها جهت جلوگیری از وضعیت کنونی هشدار داده بودند. اما درباره دو سد مذکور، هیچ گونه عملیات نگهداری و ترمیمی انجام نشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی