• ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۱
  • کد خبر: 26849
دلار

روز گذشته، ۲۲ فروردین معاون امور گمرکی از تغییر مبنای ارز کالاهای ورودی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومان خبر داد، اما این تغییر چه تاثیری بر دلار بازار آزاد دارد؟

به گزارش ایران پژواک، طبق قانون بودجه سال جاری دولت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی را باید به اجرا برساند. بر همین اساس روز گذشته معاون امور گمرکی از تغییر مبنای ارز کالاهای ورودی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومان خبر داد. آیا این موضوع بر افزایش قیمت دلار اثر دارد؟

بسیاری از کارشناسان اجرای سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را از ابتدا اشتباه می‌دانستند. اما حالا شهروندان نگران افزایش قیمت کالاهای اساسی پس از حذف این ارز هستند. موضوعی که از حالا در بازار مشاهده می‌شود. حتی برخی احتمال افزایش قیمت دلار را مطرح می‌کنند.

عباس آرگون، هیات نمایندگان اتاق بازرگانی به تجارت‌نیوز گفت: تک‌نرخی‌شدن ارز سیاستی بود که باید سال‌ها قبل اجرا می‌شد. اما به احتمال فراوان، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت دلار را هم افزایش دهد. این موضوع نیز در تورم کالاها تخلیه می‌شود.

تاثیرحذف ارز ترجیحی بر قیمت دلار

اما برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی نیز در خصوص تاثیر حذف ارز ترجیحی بر بازار دلار بازار آزاد گفت: حذف ارز ترجیجی بر دلار آزاد تاثیر چنانی ندارد. حذف این ارز اگر فشاری هم بیاورد بر روی سامانه نیما می‌آید و تقاضا بالا می‌رود.

او ادامه داد: البته از آنجایی که این حذف تدریجی و پله‌ای بوده است من فکر می‌کنم روی سامانه نیما هم تاثیر آنچنانی نداشته باشد.

حق‌شناس درمورد روند بازار ارز بیان کرد: چون در چند هفته گذشته اخبار مثبتی مبنی بر بازگشت به برجام می‌آمد قیمت دلار کنترل شده بود. از وقتی که اخبار کمرنگ شده و تقریبا به بن‌بست رسده است قیمت دلار در حال افزایش است و دولت سعی دارد با یکسری خبرها بازار ارز را کنترل کند مثل آزادسازی منابع.

حق‌شناس ادامه داد: اگر بازگشت به برجام صورت بگیرد به صورت روانی واقعیت‌های اقتصادی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و قیمت دلار احتمال دارد در نیمه اول سال تا حدودی کنترل شود.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: چون بحث بی‌انضباطی دولت و رشد نقدینگی به شدت ادامه دارد، علیرغم اینکه دولت چاپ پول را کنترل می‌کند، شاهد هستیم پایه پولی درحال بالا رفتن در آمارها است و ضریب فزاینده به شدت زیاد شده است.

او در پایان بیان کرد: اگر برجام صورت نگیرد خبرهای روانی هم تاثیرگذار نخواهد بود و قیمت دلار در نیمه اول سال رشد قابل توجهی خواهد کرد و حتی ممکن است سقف قبلی را هم بشکند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی