• ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸
  • کد خبر: 28839
اشرف غنی

آخرین رئیس جمهور افغانستان که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است، حاضر به پذیرش هیچ گونه سرزنش - در مورد فروپاشی دولت خود نیست.

به گزارش ایران پژواک از اینسایدر، اشرف غنی که در سال ۲۰۱۴ انتخاب شد و هشت سال بعد در تبعید زندگی می‌کند، در مصاحبه‌ای با سی ان ان گفت: ما باید بر آنچه اکنون در مقابل ما قرار دارد تمرکز کنیم. کشور ما در وضعیت وخیمی قرار دارد.

غنی در این مصاحبه از توافقنامه صلح "فوق‌العاده ناقص" که دولت ترامپ با طالبان منعقد کرده بود و دولت بایدن با بیرون کشیدن آخرین سربازان آمریکایی تقریباً یک سال پیش به آن احترام گذاشت، انتقاد کرد. این توافق که در فوریه ۲۰۲۰ به دست آمد، یک جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی در ازای تعهد اعلام شده توسط طالبان برای تضمین عدم تبدیل افغانستان به پناهگاه سازمان‌های تروریستی بین‌المللی تعیین کرد. به دنبال آن صدها شبه نظامی طالبان از زندان‌های افغانستان آزاد شدند.

این توافق صرفاً بهانه‌ای بود برای ایالات متحده برای پایان دادن به یک اشغال نامحبوب و ۲۰ ساله، اما غنی در گفتگو با سی ان ان گفت که واشنگتن را به خاطر فروپاشی ناگهانی دولتش در اوت ۲۰۲۱، تنها ۱۶ ماه بعد، مقصر نمی‌داند.

اگرچه طالبان در سال ۲۰۲۱ به موفقیت‌هایی دست یافت، غنی به مردم خود اطمینان می‌داد که دولت او سقوط نخواهد کرد - اما با ورود طالبان به کابل، او با هلیکوپتر آنجا را ترک کرد. گزارش‌ها در آن زمان حاکی از آن بود که او همراه با کیسه‌های پول نقد از خزانه‌داری افغانستان فرار کرده، ادعاهایی که او رد می‌کند و ثابت نشده است.

او اکنون در یک ویلا در امارات متحده عربی زندگی می‌کند. او انتقادات مبنی بر اینکه کشورش را رها کرده است را رد می‌کند - و به مقایسه نامطلوب با اوکراین اهمیتی نمی‌دهد، جایی که رئیس دولتش اصرار دارد که در مواجهه با خطر بماند.

غنی تأکید کرد: رئیس‌جمهور زلنسکی از طریق سیا به تفصیل از حمله روسیه مطلع شد. متحدانمان حتی یک تکه کاغذ به ما ندادند. مقامات افغان در واقع به متحدان آمریکایی هشدار داده بودند که ارتش افغانستان قادر به ایستادگی در برابر طالبان نیست.

غنی به یک تفاوت غیرقابل انکار اشاره کرد: ایالات متحده و متحدانش مشتاق بودند که از افغانستان دور شوند، "یک تصمیم برگشت ناپذیر"، در حالی که "سایر کشورها با اوکراین متحد شدند."

همانطور که غنی می‌گوید، ترک کابل در واقع آخرین اقدام یک دولتمرد بود که کارت‌های خوبی برای بازی نداشت.

غنی تاکید کرد: من آخرین نفری بودم که ترک کردم و دلیل رفتنم این بود که نمی‌خواستم بار دیگر به طالبان و حامیان آنها این لذت را بدهم که رئیس‌جمهور افغانستان را تحقیر کرده و مشروعیت حکومت افغانستان را از آن خود کنند.

با این حال، در آن زمان، گزارش‌ها حاکی از آن بود که غنی برای انجام این کار از قبل آماده بوده، یک روز قبل از فرار - قبل از خروج ده‌ها هزار نفر دیگر که با دولت‌های ایالات متحده و افغانستان کار می‌کردند - یک مقام افغان به وال استریت ژورنال گفت که غنی می‌خواهد در مورد توافق تقسیم قدرت با طالبان صحبت کند. این نشریه گزارش داد که با وجود توافقنامه، غنی برای کناره گیری از قدرت آماده خواهد بود.

غنی عذرخواهی نمی‌کند و کسانی که او را مسئول فروپاشی دولت می‌دانند کسانی می‌داند که به دنبال مقصر هستند.

او به سی ان ان گفت: من زندگی شرافتمندانه‌ای داشتم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی