شی‌جین‌پینگ

همزمان با هفته برگزاری جلسه کنگره حزب کمونیست چین، انتشار داده‌های اقتصادی این کشور به تعویق افتاد. برخی می‌گویند انتشار این آمار به این دلیل به تعویق افتاده که چندان رضایت‌بخش نیست و همچنین توجه‌ها را از مهم‌ترین رویداد حال حاضر چین یعنی نشست حزب کمونیست منحرف می‌کند.

به گزارش ایران‌پژواک، در پی برگزاری جلسه کنگره حزب کمونیست چین و البته با توجه دوران تزلزل اقتصاد این کشور، چین انتشار داده‌های کلیدی اقتصادی را یک روز قبل از انتشار برنامه‌ریزی شده آن به تعویق انداخت. دفتر ملی آمار این کشور روز دوشنبه برنامه خود را به‌روزرسانی کرد و تاریخ انتشار تعدادی از از شاخص‌های اقتصادی مهم از جمله رشد تولید ناخالص داخلی را به عنوان “به تعویق افتاده” مشخص کرد. این شاخص‌ها که قرار بود روز سه‌شنبه منتشر شوند، شامل خرده‌فروشی سه ماهه اخیر، تولید صنعتی و نرخ بیکاری ماهانه نیز هست. این دفتر علاوه بر اینکه دلیلی برای تأخیر ارائه نکرد، تاریخ انتشار جدید را نیز مشخص ننمود.

به نقل از سی‌ان‌ان، به طور جداگانه، اداره گمرک این کشور نیز انتشار داده‌های تجاری ماهانه را که در ابتدا قرار بود روز جمعه منتشر شود، به تعویق انداخت. به تعویق افتادن انتشار این آمار، همزمان با بیستمین کنگره ملی یک هفته‌ای حزب کمونیست در پکن اتفاق افتاد. انتظار می‌رود در این کنگره، شی‌جین‌پینگ به عنوان رهبر چین، برای سومین دوره، قدرت خود را تضمین کند. علاوه بر آن، اولویت‌های ارائه شده در این نشست، مسیر چین را برای حداقل پنج سال آینده تعیین می‌کند.

آیریس پانگ، اقتصاددان ارشد چین در گروه ING گفت: «تأخیر در انتشار آمار نشان می‌دهد که دولت معتقد است که کنگره بیستم حزب مهم‌ترین اتفاقی است که در حال حاضر در چین رخ می‌دهد و مایل است از سایر جریان‌های اطلاعاتی که می‌تواند پیام‌های ضد و نقیضی داشته باشد، اجتناب کند». تحلیلگران دیگر معتقدند که این می‌تواند به این دلیل باشد که داده‌ها چندان رضایت‌بخش نیستند.

کلیفورد بنت، اقتصاددان ارشد در ACY Securities گفت: پیش‌بینی من یک کاهش ۱٫۲ درصدی دیگر در تولید ناخالص داخلی چین است. این بدان معناست که چین عملاً در رکود فنی خود به ایالات متحده پیوسته است. برخی از اقتصاددانان دو فصل متوالی انقباض را رکود فنی می‌نامند.
تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه دوم نسبت به فصل قبل ۲٫۶ درصد کاهش یافت و رشد ۱٫۴ درصدی در دوره ژانویه تا مارس را معکوس کرد. اقتصاد چین در سه ماهه دوم تنها ۰٫۴ درصد نسبت به سال قبل خود رشد داشت.

بنت گفت: «هر زمان که این آمار متتشر شد، باید برای واکنش بازارهای مالی جهانی آماده باشیم، چرا که دو اقتصاد بزرگ جهان به طور همزمان در رکود هستند».

شی‌جین‌پینگ هنوز متوجه بحران چین نشده است؟

اقتصاد چین با چالش‌های متعددی مواجه است. رشد اقتصادی متوقف شده، بیکاری جوانان به بالاترین حد خود رسیده و بازار مسکن دچار بحران است. قرنطینه‌های مداوم کرونایی نه تنها به اقتصاد آسیب زده است، بلکه باعث افزایش نارضایتی اجتماعی نیز شده است.

در گزارش بیستمین کنگره حزب کمونیست که روز یکشنبه منتشر شد، شی‌جین‌پینگ عهد خود مبنی بر تبدیل چین به یک “کشور نیمه توسعه یافته” تا سال ۲۰۳۵ را تجدید کرد. اگر قرار باشد این وعده عملی شود چین باید هر سال تا سال ۲۰۲۳ حدود ۴٫۷ درصد رشد تولید ناخالص داخلی داشته باشد که با توجه به بحران مسکن، جمعیت رو به پیری و تنش موجود در روابط با آمریکا، نائل آمدن به این هدف بعید به نظر می‌رسد.

چین در آستانه شروع اعتراضات مردمی

طبق گزارش بلومبرگ، پنجشنبه گذشته، یک مرد چینی بنرهایی را بر روی یک پل در پایتخت چین نصب کرد که در آن شی‌جین‌پینگ را یک دیکتاتور نامیده بود. این مرد به سرعت بازداشت شد، اما تصاویر این اقدام او در سراسر جهان پخش شد. از آن زمان پیام‌های مشابهی در چندین محوطه دانشگاهی در ایالات متحده، بریتانیا، اروپا، استرالیا و جاهای دیگر ظاهر شده است. پس از آن در برخی کشورهای جهان این عمل تکرار شد و مردم شعارهایی مشابه از جمله «شی رئیس‌جمهور من نیست» و «خداحافظ جین‌پینگ» را نشان دادند. بر اساس تصاویری که توسط گروه‌های فعال به اشتراک گذاشته شده است، ظاهراً علائم مشابهی در چین نیز ظاهر شده است که برخی به اعتراضات تیانانمن در سال ۱۹۸۹ اشاره می‌کنند.

فعالان نسبت به وضعیت این مرد معترض ابراز نگرانی کردند و همزمان او را برای حرکت اعتراضی که انجام داده تشویق می‌کنند. چندین فعال چینی در اینستاگرام و توییتر، از دنبال‌کنندگان خود خواسته‌اند که به دعوت معترضان پکن به اعتصاب توجه کنند و در طول هفته جلسه کنگره حزب کمونیست چین اقدام کنند.

در روزهای پس از تظاهرات، تدابیر امنیتی در پکن تشدید شده است و پلیس بیشتری در پل‌های این شهر مستقر شده‌اند. بر اساس برخی از گزارش‌ها، حساب‌های برخی از کاربران وی‌چت که تصاویر اعتراضی را به اشتراک گذاشته‌اند، حساب‌هایشان به حالت تعلیق درآمده است. گزارش شده است که یک مرد پس از به اشتراک گذاشتن تصاویر اعتراضی در توییتر دستگیر شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی