خودرو

بررسی صورت های مالی شرکت ایران خودرو نشان می دهد که صرفا در شهریور ماه ۱۸۳۳ دستگاه رانا، ۲۱۴۷ دستگاه هایما و ۱۳۵۰ دستگاه دنا علی رغم تولید در پارکینگ مانده است.

به گزارش ایران‌پژواک، بررسی صورت‌های مالی شرکت ایران خودرو در کدال نشان می‌دهد که این شرکت در فروش برخی از محصولات خود طی ۶ ماه نخست امسال دست به احتکار و یا دپو زده است.

بر این اساس این شرکت طی ۶ ماهه امسال ۹ هزار و ۴۲۸ دستگاه رانا تولید کرده و در مقابل تنها ۵ هزار و ۷۶۲ دستگاه فروخته است. به این ترتیب در نیمه نخست امسال ۳ هزار و ۶۶۶ دستگاه رانا در پارکینگ مانده و به فروش نرفته است.

همچنین طی یک ماهه شهریور نیز ۲ هزار و ۴۸۹ دستگاه رانا تولید کرده و ۶۵۶ دستگاه از این محصول فروخته و یک هزار و ۸۳۳ دستگاه را در پارکینگ نگه داشته است.

نکته جالب توجه در مورد خودروی هایما است، این خودرو که نسبت به سایر محصولات ایران خودرو قیمت بالاتری دارد هم در پارکینگ دپو شده است؛ بر این اساس در نیمه نخست امسال ۱۰ هزار و ۵۲۸ دستگاه هایما تولید و در مقابل ۷ هزار و ۶۵۵ دستگاه عرضه شده است؛ یعنی در این بازه زمانی ۲ هزار و ۸۷۳ دستگاه هایما در پارکینگ مانده است.

همچنین طی یک ماهه شهریور نیز از این محصول ۲ هزار و ۴۱۰ دستگاه تولید و تنها ۲۶۳ دستگاه به فروش رفته است؛ به عبارتی در همین یک ماه ۲ هزار و ۱۴۷ دستگاه هایما به بازار عرضه نشده است!

طی ۶ ماهه امسال ۳۹ هزار و ۸۹۲ دستگاه دنا تولید شده با این حال میزان فروش این محصول ۳۷ هزار ۸۴۹ دستگاه بوده است. صرفاً در شهریور ماه نیز ۷ هزار و ۴۶۸ دستگاه دنا تولید و ۶ هزار و ۱۱۸ دستگاه فروخته شده است.

به این ترتیب طی نیمه نخست امسال ۲ هزار و ۴۳ دستگاه دنا علی رغم تولید به بازار عرضه نشده است. در یک ماهه شهریور هم یک هزار و ۳۵۰ دستگاه دنا فروخته نشده است.

در سایر محصولات هم توازن تولید و تقاضا بهم خورده است؛ به این ترتیب که در ۶ ماهه امسال ۷ هزار و ۹۴۲ دستگاه تولید و در مقابل ۶ هزار و ۳۸۸ دستگاه فروخته شده است. همچنین در یک ماهه شهریور از این محصولات یک هزار و ۸۰۶ دستگاه تولید و تنها ۴۱۵ دستگاه عرضه شده است.

وضعیت عرضه در سایر محصولات ایران خودرو بهتر از محصولات ذکر شده، است.

بر این اساس طی ۶ ماهه امسال ۱۴۴ هزار و ۸۴۹ دستگاه خودرو در خانواده پژو تولید شده و ۱۴۶ هزار و ۴۲۵ دستگاه فروخته شده است؛ بنابراین ایران خودرو محصولات مانده در پارکینگ و یا ناقص را نیز تکمیل و به بازار عرضه کرده است. از این خانواده صرفاً در شهریور ماه ۲۱ هزار و ۳۹۷ دستگاه تولید و ۲۶ هزار و ۲۷۶ دستگاه عرضه شده است.

همچنین در گروه سمند هم ۲۵ هزار و ۱۳۳ دستگاه خودرو تولید و ۲۴ هزار و ۶۶۰ دستگاه عرضه شده است. در یک ماهه شهریور هم ۴ هزار و ۲۴۱ دستگاه تولید و ۴ هزار و ۳۳۲ دستگاه فروخته شده است.

به گزارش مهر، وضعیت تولید و عرضه محصولات ایران خودرو به ویژه در یک ماهه شهریور نشان می‌دهد که اخبار روزهای گذشته مبنی بر احتکار و یا دپوی خودرو توسط خودروسازان صحت داشته و نهادهای نظارتی همچون سازمان تعزیرات باید به این موضوع ورود کنند تا از تکرار ماجراهای احتکار خودرو که طی سالهای قبل رخ داده بود، جلوگیری کنند.

نکته دیگر اینکه به نظر می‌رسد ایران خودرو از شهریور به این سو منتظر دریافت مجوز افزایش قیمتی است که پیش از این نیز در مورد آن اطلاع رسانی کرده بودیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی