• ۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
  • کد خبر: 35732
خستگی

بسیاری از افراد برای شروع روز به انرژی‌ای که کافئین موجود در قهوه به آنها می‌دهد، تکیه می‌کنند. هرچند قهوه در برخی موارد دارای فواید شگفت‌انگیزی برای سلامتی است، اما طرفداران این نوشیدنی بهتر است از نوشیدن قهوه با معده خالی خودداری کنند. نوشیدن قهوه در اوایل صبح ایده خوبی نیست؛ زیرا ترشح کورتیزول یا هورمون استرس را تشدید می‌کند. هم‌چنین نوشیدن قهوه با معده خالی سبب تغییرات خلقی و اضطراب نیز می‌شود.

به گزارش ایران‌پژواک، قهوه طعم مطبوعی دارد و انرژی لازم را قبل از شروع یک روز پرمشغله به شما می‌دهد. هم‌چنین فواید سلامتی این نوشیدنی عبارتند از: کمک به افزایش متابولیسم و چربی‌سوزی، بهبود عملکرد شناختی و حتی افزایش طول عمر. برای بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر قهوه، به‌ویژه در آغاز روز، بهتر است معده شما خالی نباشد. به تعویق انداختن نوشیدن قهوه تا بعد از صرف صبحانه یا نوشیدن آن در کنار وعده‌های غذایی برای بدن بهتر است.

مضرات نوشیدن قهوه با معده خالی عبارتند از:

مشکلات گوارشی: تولید اسید معده ممکن است با نوشیدن قهوه، آن هم با معده خالی، تحریک شود. در پی این اتفاق، سیستم گوارشی بدن به طور قابل توجهی با تولید اسید معده مختل می‌شود که منجر به علائمی مانند سوء هاضمه، نفخ و حالت تهوع می‌شود. بر اساس تحقیقات، تلخی قهوه ممکن است ترشح اسید معده را افزایش دهد. از همین رو نوشیدن قهوه با معده خالی مضر است؛ چرا که هیچ چیز دیگری در معده وجود ندارد که مانع آسیب رساندن اسید به پوشش معده شود. هم‌چنین نوشیدن قهوه با شکم خالی باعث تشدید سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، سوزش سر دل، زخم معده، رفلاکس اسید و ... می‌شود.

تحریک هورمون استرس: مصرف قهوه با معده خالی می‌تواند باعث افزایش سطح کورتیزول شود. کورتیزول یک هورمون استروئیدی است که توسط غدد فوق کلیوی تولید می‌شود و به تنظیم متابولیسم و حفظ فشار خون و سطح قند خون کمک می‌کند. با این حال، سطوح بیش از حد کورتیزول در بدن می‌تواند باعث مشکلات سلامتی مانند: پوکی استخوان، فشار خون بالا، دیابت و برخی بیماری‌های قلبی شود.

سطح کورتیزول معمولاً زمانی که فرد از خواب بیدار می‌شود، به اوج خود می‌رسد و سپس در طول روز کاهش می‌یابد. جالب اینجاست که قهوه باعث افزایش تولید کورتیزول می‌شود و پزشکان معتقدند مصرف این نوشیدنی در اوایل صبح و زمانی که سطح کورتیزول بالاست، ضرر دارد.

اختلال در تنظیم قند خون: به گفته محققان، مصرف قهوه در اول صبح ممکن است تأثیر منفی بر تنظیم قند خون داشته باشد. کافئین به خودی خود می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون شود و حساسیت به انسولین را کاهش دهد. این بدان معناست که در این حالت سلول‌های بدن به اندازه گذشته به هورمون انسولین واکنش نشان نمی‌دهند. اگر قهوه اولین چیزی است که صبح‌ها می‌خورید، بهتر است بدانید این کار می‌تواند عملکرد گلوکز را منحرف کند و بر متابولیسم تأثیر بگذارد. متابولیکِ ضعیف می‌تواند خطر بیماری قلبی و دیابت را افزایش دهد.

تشدید نوسانات خلقی: نوشیدن قهوه با معده خالی ممکن است نوسانات خلقی را تشدید کند. تولید بیش از حد اسید معده در پی مصرف قهوه، یکی از علل نوسانات خلقی است؛ زیرا اسید معده با اضطراب و افسردگی مرتبط است.

التهاب: نوشیدن قهوه با معده خالی عامل کلیدی استرس اکسیداتیو و التهاب است. برخی از اختلالات مرتبط با التهاب عبارتند از: خستگی، مشکلات پوستی، دیابت و بیماری‌های خود ایمنی.

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه چه زمانی است؟

اگر مایلید صبح‌ها حتماً قهوه بنوشید، شاید بهترین زمان برای نوشیدن قهوه اواسط تا اواخر صبح باشد؛ زمانی که سطح کورتیزول نسبتاً کاهش یافته است. به عنوان مثال، اگر ساعت ۸ صبح از خواب برمی‌خیزید، بهتر است قهوه خود را بین ساعت ۱۰ صبح تا اوایل ظهر بنوشید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

پربازدیدها

آخرین اخبار داخلی